
| |
| του Νίκου Χατζηαργυρίου* |
| Τα τελευταία χρόνια ο κλάδος της ενέργειας, τόσο στη χώρα μας όσο και διεθνώς, υφίσταται σημαντικές αλλαγές. Εξελίξεις δεν συμβαίνουν μόνο στον τομέα των ανταγωνιστικών δραστηριοτήτων, δηλαδή της παραγωγής και της εμπορίας, αλλά και στις ρυθμιζόμενες – μονοπωλιακές δραστηριότητες της μεταφοράς και της διανομής. O πελάτης έχει πλέον αυξημένες απαιτήσεις τόσο για την ποιότητα της παρεχόμενης ενέργειας όσο και για την ταχύτητα εξυπηρέτησής του. Για να ανταποκριθεί σ’ αυτά τα νέα δεδομένα, η ΔΕΗ οφείλει να τοποθετήσει τον πελάτη στην πρώτη θέση των προτεραιοτήτων της, οφείλει να ακούσει με προσοχή τις ανάγκες και τους προβληματισμούς του και να του παρέχει με ταχύτητα και διαφάνεια τις καλύτερες υπηρεσίες. Οι βασικές υποχρεώσεις της ΔΕΗ, ως ιδιοκτήτριας και διαχειρίστριας των Δικτύων Μεταφοράς και Διανομής, τα οποία ενισχύει και εκσυγχρονίζει, είναι να προσφέρει υπηρεσίες υψηλής ποιότητας και αξιοπιστίας και αποτελεσματική διαχείριση του κόστους για όλους τους καταναλωτές και τους χρήστες του δικτύου, προσφέροντας επιπλέον τη δυνατότητα υψηλής διείσδυσης σε ανανεώσιμες πηγές. Για το Σύστημα Μεταφοράς, οι βασικοί στόχοι των επενδύσεων της ΔΕΗ είναι η αύξηση της αξιοπιστίας του Συστήματος στην ηπειρωτική χώρα, η διασύνδεση των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό Σύστημα και η σύνδεση των σταθμών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με το εθνικό Σύστημα. Το επενδυτικό πρόγραμμα της ΔΕΗ περιλαμβάνει επενδύσεις 1,2 δισ. ευρώ την περίοδο 2009-2014 για την ενίσχυση των υποδομών μεταφοράς. Το ήμισυ των δαπανών αφορά νέες γραμμές 400kV, συμπεριλαμβανομένης της διασύνδεσης των Κυκλάδων, ενώ τα υπόλοιπα ποσά απαιτούνται για την κατασκευή νέων υποσταθμών υπερυψηλής τάσης 400/150 kV, καθώς και για μικρότερα έργα. Ακόμα πιο ουσιαστική ενίσχυση απαιτούν τα Δίκτυα Διανομής. Για την περίοδο 2009-2014 έχουν υπολογιστεί επενδύσεις 600 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση των υποσταθμών ΥΤ/ΜΤ και νέων καλωδιακών γραμμών ΥΤ και ΜΤ στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και 1.500 χλμ. ετησίως νέων γραμμών και υποσταθμών σε όλη την επικράτεια. Ετσι θα επιτευχθεί ελαχιστοποίηση του χρόνου των μη προγραμματισμένων διακοπών της ηλεκτροδότησης και θα μειωθούν επίσης οι δαπάνες αποκατάστασης βλαβών. Επιπλέον, θα απαιτηθούν 2,2 δισ. ευρώ για τη σύνδεση νέων πελατών με το δίκτυο. Το ποσό αυτό αντιπροσωπεύει τα περίπου 4.000 χλμ. καλωδίων για τη σύνδεση 180.000 πελατών ανά έτος και κατανέμεται μεταξύ της ΔΕΗ και των πελατών. Ενα δεύτερο σημαντικό σημείο παρέμβασης στα Δίκτυα Διανομής είναι η αυτοματοποίηση της διαχείρισης των δικτύων και των μετρήσεων. Ο σχεδιασμός της ΔΕΗ για τηλεχειρισμούς αναφέρεται σε επενδύσεις 900 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 200 εκατ. ευρώ στοχεύουν στην αυτόματη διαχείριση του δικτύου και 700 εκατ. ευρώ για τηλεμέτρηση. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό βήμα, τόσο στη λειτουργία του δικτύου όσο και στην τιμολογιακή εξυπηρέτηση των καταναλωτών, απαίτηση ιδιαίτερα έντονη στο πλαίσιο της απελευθερωμένης αγοράς ενέργειας και με την είσοδο νέων παικτών στη λιανεμπορική αγορά. Με την εγκατάσταση τηλεμέτρησης επιτυγχάνεται:
Στη χώρα μας λειτουργεί ήδη πλήρες σύστημα τηλεμέτρησης για τους πελάτες ΥΤ, ενώ ολοκληρώθηκε το έργο της τηλεμέτρησης του σύνολου σχεδόν των 8.500 περίπου πελατών ΜΤ. Για 60.000 πελάτες ΧΤ με ισχύ 85,135 και 250 KVA έχει προγραμματιστεί η εφαρμογή της τηλεμέτρησης με συγχρηματοδότηση του έργου από το ΕΣΠΑ. Για τους λοιπούς πελάτες ΧΤ οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΔΕΗ ΑΕ έχουν ήδη ξεκινήσει μελέτες ανάδειξης των ωφελειών για την επιχείρηση και την πολιτεία από τα συστήματα αυτά, ώστε να προγραμματίσουν τη σταδιακή εφαρμογή τους και στα 7,5 εκατ. πελατών Χαμηλής Τάσης. Βρίσκονται δε σε εξέλιξη πιλοτικές εφαρμογές στη Λάρισα και μικρότερες στον Κορυδαλλό, στον Πειραιά, στην Καλλιθέα και τη Ν. Σμύρνη. Σε μια προχωρημένη φάση οι «έξυπνοι» αυτοί μετρητές θα επιτρέψουν τη συμμετοχή του καταναλωτή στη διαμόρφωση της αγοράς της ηλεκτρικής ενέργειας, οδηγώντας σε ευνοϊκότερες συνθήκες λειτουργίας του δικτύου, χαμηλότερες τιμές ηλεκτρικής ενέργειας και περιβαλλοντικά οφέλη. Με τη χρήση «έξυπνων» συσκευών δίνεται η δυνατότητα στον καταναλωτή να έχει ενεργό ρόλο στο ηλεκτρικό σύστημα, είτε διαχειριζόμενος τη ζήτηση της ενέργειας που χρησιμοποιεί είτε συμμετέχοντας και ο ίδιος, ως μικρός παραγωγός (διεσπαρμένη παραγωγή), σε ένα «έξυπνο» και αποκεντρωμένο ενεργειακό μοντέλο. Ειδικότερα με την ενσωμάτωση στα δίκτυα «έξυπνων» ελεγκτών στο επίπεδο του καταναλωτή μπορούν να υλοποιηθούν καινοτόμες δομές, τοπικής διαχείρισης ενέργειες, όπως τα μικροδίκτυα και τα «έξυπνα» σπίτια που συμμετέχουν στη διαχείριση της ενέργειας έτσι ώστε το αποτέλεσμα να είναι το πιο οικονομικά συμφέρον για τον καταναλωτή και το πιο σωστό λειτουργικά για το σύστημα. Στη ΔΕΗ δεν λείπουν τα οράματα ούτε η γνώση της προοπτικής στη λειτουργία των μελλοντικών ηλεκτρικών συστημάτων. Και όχι μόνο το όραμα, αλλά και οι τεχνικές γνώσεις. Για να μπορέσουμε όμως να φτάσουμε σε αυτό το μέλλον που στοχεύουμε είναι ανάγκη να σχεδιάσουμε προσεκτικά τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε με ένα πρόγραμμα επενδύσεων και έναν προγραμματισμό ρεαλιστικό και βιώσιμο, λαμβάνοντας υπόψη τη μεγάλη οικονομική κρίση που απαιτεί και σε φτηνότερη ενέργεια να στοχεύσουμε και την τεχνολογική εξέλιξη και ανάπτυξη των συστημάτων να υποστηρίξουμε και την απαραίτητη χρηματοδότηση όλων αυτών των μεγαλόπνοων σχεδίων να εξασφαλίσουμε. |
Για τα Δίκτυα Μεταφοράς και Διανομής




0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου