Κυριακή, Ιανουαρίου 24, 2010


Η πληθώρα «επαναφορτιζόμενων» ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων που παρουσιάστηκαν στο Ντιτρόιτ, αναζωπύρωσε τη συζήτηση για τη μορφή της ηλεκτροκίνησης που θα είναι οικονομοτεχνικά εφικτή τα ερχόμενα χρόνια. Αυτό που απασχολεί περισσότερο τόσο τους κατασκευαστές όσο και τους υποψήφιους αγοραστές είναι οι εξωφρενικές τιμές των μοντέλων που παρουσιάζονται. Η Daimler Βenz, για παράδειγμα, διαθέτει τα ηλεκτρικά Smart στη Γερμανία μόνο για leasing αντί 700 ευρώ τον μήνα. Τιμή που αντιστοιχεί με αυτή της χρονομίσθωσης μιας ΒΜW της σειράς 7! Τιμή πώλησης δεν τολμούν καν να ανακοινώσουνπώς αλήθεια να τολμήσουν, όταν φημολογείται ότι μόνο οι μπαταρίες που χρησιμοποιεί αυτό το Smart κοστίζουν πάνω από 10.000 ευρώ! Και επιδοτήσεις της τάξεως των 10.000 ευρώ για αγορά ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου, όπως εφαρμόζει η ιαπωνική κυβέρνηση, είναι αμφίβολο αν μπορούν να γίνουν πολιτικά αποδεκτές στην Ευρώπη σε περίοδο γενικευμένης οικονομικής κρίσης. Σαν να μην έφθανε η ακρίβεια, έχουμε τώρα και τους διαχειριστές των ηλεκτρικών δικτύων που προειδοποιούν ότι η ηλεκτροκίνηση, έτσι όπως διαφημίζεται, είναι ανέφικτη (και) για τεχνικούς λόγους. Διότι μια επαναφόρτιση «6 χιλιομέτρων την ώρα» (δηλαδή σε μία ώρα οι μπαταρίες αποθηκεύουν ενέργεια ικανή να κινήσει το αυτοκίνητο για 6 χλμ.) απαιτεί κατανάλωση 1,4 κιλοβατώρων. Ενα αμερικανικό νοικοκυριό όμως καταναλώνει με όλες τις συσκευές να λειτουργούν στο φουλ (κλιματισμό, φούρνο, πλυντήριο κτλ.) μόλις 30% περισσότερη ενέργεια. Αν ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου επιθυμεί πιο γρήγορη επαναφόρτιση, της τάξεως των «20 χλμ. την ώρα», αυτό αντιστοιχεί στην κατανάλωση αιχμής τριών νοικοκυριών! Φυσικό είναι οι μελλοντικοί ιδιοκτήτες αυτοκινήτων να θέλουν να εκμεταλλευτούν το νυχτερινό τιμολόγιο. «Αν όμως βάλουν όλοι το αυτοκίνητό τους στην πρίζα αυτή την ώρα, εμένα θα μου... τιναχθούν οι μετασχηματιστές» σχολιάζει στέλεχος της καλιφορνέζικης εταιρείας ηλεκτρισμού Southern California Εdisonστην Καλιφόρνια άλλωστε ξέρουν από μπλακ άουτ... Και προσθέτει: «Για τους διαχειριστές του δικτύου διανομής οι νυκτερινές ώρες είναι η περίοδος που το δίκτυο- καλώδια, και κυρίως μετασχηματιστές- έχει την ευκαιρία λόγω της χαμηλής κατανάλωσης να “κρυώσει” ώστε να μπορεί την επόμενη μέρα να ανταποκριθεί στις καταναλώσεις αιχμής. Δεν έχουμε ιδέα τι θα συμβεί αν κάνουμε τη νύχτα μέρα»! Η ειρωνεία είναι ότι εκεί όπου τα δίκτυα έχουν καλύτερη δυναμικότητα, δηλαδή στα κέντρα των πόλεων, δεν θα υπάρχουν πρίζες! Αντίθετα, στα περίχωρα επηρεάζεται περισσότερο το δίκτυο αν μπουν στην πρίζα μερικές εκατοντάδες αυτοκίνητα. Εις επίρρωσιν αυτών των δυσκολιών η εταιρεία Νissan που θα ξεκινήσει τις πωλήσεις του απολύτως ηλεκτροκίνητου μοντέλου Leaf το ερχόμενο φθινόπωρο, ανακοίνωσε στο Ντιτρόιτ ότι σε ό,τι αφορά τις ΗΠΑ, μαζί με το αυτοκίνητο σε συνεργασία με την εταιρεία εφαρμογών ΑeroVironment θα καλύπτει το κόστος και της ηλεκτρικής εγκατάστασης επαναφόρτισής του. Ο Μαρκ Πέρι, υπεύθυνος για τις πωλήσεις του μοντέλου στις ΗΠΑ, τόνισε: «Θέλουμε να συμπαρασταθούμε στον αγοραστή και να αποφύγουμε την εντύπωση ότι τώρα που το αγόρασες, βρες πρίζα να το φορτίσεις»! Θ ετικές είναι οι εμπειρίες από την Ιαπωνία, με την εγκατάσταση «αντλιών ηλεκτρισμού» σε διάφορα σημεία της πόλης. Η δυνατότητα επαναφόρτισης καθησυχάζει τους ιδιοκτήτες ότι δεν θα «μείνουν στον δρόμο»και στην προκειμένη περίπτωση δεν τους σώζει το μπιντονάκι με τη βενζίνη! Τα πρώτα στατιστικά στοιχεία δείχνουν, όμως, ότι με αυτή τη σιγουριά οι οδηγοί αδειάζουν τις μπαταρίες πιο γρήγορα από όσο είχε αρχικά υπολογισθεί και ότι χρειάζονται επομένως πρόσθετες βραδινές κιλοβατώρες για την επαναφόρτισή τους. Φαύλος κύκλος... Ολα δείχνουν ότι σε πρώτη φάση τα μικρά «επαναφορτιζόμενα» ηλεκτροκίνητα μοντέλα θα προσφέρονται προς ενοικίαση με την ώρα, την ημέρα, την εβδομάδα ή τον μήνα σε κεντρικά σημεία όπως σιδηροδρομικούς σταθμούς και αεροδρόμια, για μετακινήσεις μέσα στις μεγαλουπόλεις. Τα σενάρια περί πωλήσεων αφορούν μόνο λίγους ρομαντικούς αγοραστές με παχύ πορτοφόλι. Η επιδότηση της αγοράς από τις κυβερνήσεις, στον βαθμό μάλιστα που θα επωφεληθούν κατασκευαστές από άλλες χώρες, μοιάζει απίθανη.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου