Η ΣΤΗΡΙΞΗ ΣΤΗΝ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΚΙΝΗΣΗ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ ΦΩΤΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΣΤΗΡΙΞΗ ΣΤΗΝ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΚΙΝΗΣΗ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ ΦΩΤΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ
ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΑ,ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ,ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ,
Δευτέρα, Σεπτεμβρίου 10, 2012
Τις παιδικές ασθένειες της αγοράς ηλεκτρισμού στη λιανική, την ανάγκη να γίνει πιο αυστηρός ο κανονισμός έκδοσης αδειών εμπορίας, καθώς και να ελαφρυνθούν τα τιμολόγια από τις απαράδεκτα πολλές χρεώσεις υπέρ τρίτων, αναδεικνύουν και πάλι τα ευρήματα της ετήσιας έκθεσης της ΡΑΕ για τις έγγραφες καταγγελίες καταναλωτών που δέχτηκε το 2011.
Αν και πολύ μικρός ο αριθμός όσων της υπέβαλαν γραπτή καταγγελία, μόλις 235 καθ' όλη τη χρονιά, εντούτοις αφενός σημείωσε αύξηση 40% έναντι του 2010 (σσ: λόγω της δυναμικής παρουσίας εναλλακτικών παρόχων, της Energa και της Hellas Power), αφετέρου το είδος των παραπόνων, δείχνει πόσο σημαντική είναι η ανάγκη αυστηροποίησης του θεσμικού πλαισίου, τόσο για όσες εταιρείες που θα ζητήσουν άδεια λειτουργίας από εδώ και πέρα, όσο και για όσες ήδη έχουν.
Πρωταθλητές των καταγγελιών, τις οποίες "μοιράστηκαν" ισομερώς η ΔΕΗ με τους δύο ανταγωνιστές της, οι χρεώσεις. Το 35% επί του συνόλου αφορούσε σε διαφωνίες επί των χρεώσεων τόσο στο ρεύμα όσο και στις πολλαπλές άλλες επιβαρύνσεις που βαρύνουν τα τιμολόγια (π.χ. ο μεταβατικός μηχανισμός διασφάλισης επαρκούς ισχύος).
Στην 2η θέση, οι καταγγελίες για την ακολουθούμενη μέθοδο τιμολόγησης και τη μη έγκαιρη ενημέρωση για αυξήσεις (21,2%), ενώ στην με ποσοστό 18,5%, οι παραπλανητικές πρακτικές.
Τέτοιες για παράδειγμα ήταν οι δήθεν προσφορές χαμηλότερων τιμών έναντι των ανταγωνιστών, η ένταξη σε οικονομικά πακέτα που δεν ανταποκρίνονται στις συνήθεις καταναλώσεις πελατών, και η σύναψη συμβάσεων με υπογραφή αίτησης χωρίς την κατανόηση του πελάτη, κλπ.
Στην 4η θέση με 16,2% συναντάμε θέματα όπως καθυστερήσεις στην αλλαγή οικονομικού προγράμματος, μεγάλος χρόνος αναμονής εξυπηρέτησης και επιστροφής εγγύησης, περιορισμένες επιλογές τρόπων πληρωμής. Τέλος την 5η θέση κατέλαβαν τα προβλήματα στη διαδικασία αλλαγής προμηθευτή (11,9%).
Ειδικά στο θέμα των τιμολογιακών χρεώσεων, οι διαμαρτυρίες μοιράζονται ισόποσα μεταξύ της ΔΕΗ και των εναλλακτικών προμηθευτών, που μέχρι και τις αρχές του έτους δραστηριοποιούνταν στο χώρο, της Hellas Power και της Energa. Στην κατηγορία αυτή, πολλές καταγγελίες συνδέονται τόσο με υπερχρεώσεις όσο και με την εμφάνιση το 2011 νέων χρεώσεων, (όπως αυτή του μεταβατικού μηχανισμού διασφάλισης επαρκούς ισχύος). Στην ίδια κατηγορία, πολλές καταγγελίες οφείλονταν στη νομιμοποίηση μέχρι πέρυσι της διακοπής ηλεκτροδότησης λόγω μη πληρωμής του τέλους ακινήτων.
Δεν «περπατά» η αποζημίωση λόγω πτώσης τάσης...
Πέραν των θεμάτων προμήθειας, η δεύτερη αιτία καταγγελιών αφορά στην ποιότητα της παροχής ηλεκτρικής ενέργειας (18,8%), λόγω διακοπών ρεύματος ή των αυξομειώσεων της τάσης. Παρ’ ότι μάλιστα, πλέον ο καταναλωτής αποζημιώνεται με κάποιο ποσό σε περίπτωση πτώσης τάσης, σημαντικές είναι οι καταγγελίες γύρω από ζημιές στις συσκευές τους. Τι σημαίνει αυτό; Οτι μάλλον, το μέτρο δεν είναι αρκετό, και χρειάζεται να αναθεωρηθεί.
Τέλος το 7,2% των καταγγελιών αφορούσε σε θέματα εγκαταστάσεων δικτύου, καταγγελία που συμ[εριλαμβάνει τόσο τις εταιρείες παροχής ηλεκτρισμού όσο και εκείνες του φυσικού αερίου. Στην κατηγορία αυτή, η πλειοψηφία των καταγγελιών αφορά σε αιτήματα αποζημίωσης για πρόκληση ζημιών σε συσκευές μετά από διακοπή και επαναφορά του ρεύματος.
Κατηγοριοποίηση ανά εταιρεία
Η πλειονότητα των καταγγελιών αφορά νοικοκυριά, και οι λιγότερες μικρούς επαγγελματίες και επιχειρήσεις. Επίσης επί του συνόλου των καταγγελιών, το 86,8% αφορούσε στον ηλεκτρισμό έναντι μόλις 12,3% στο φυσικό αέριο (τις ΕΠΑ δηλαδή), εξέλιξη αναμενόμενη λόγω του πλήθους των καταναλωτών που άλλαξαν προμηθευτή.
Το 2011 πρωταθλητές στις καταγγελίες ήταν η ΔΕΗ μαζί με το διαχειριστή δικτύου (ΔΕΔΔΗΕ) με ποσοστό 58,7%, ακολουθούμενες από τις εταιρείες Energa και Hellas Power (23,4%), και την ΕΠΑ Αττικής (8,5%). Τα αντίστοιχα ποσοστά για τη ΔΕΗ το 2010 ήταν 66,3% (ο ΔΕΔΔΗΕ ήταν ενσωματωμένος σε αυτήν), ακολουθούμενη από την ΕΠΑ Αττικής (16,3%), χωρίς να υπάρχουν καταγραφές για τους εναλλακτικούς παρόχους ηλεκτρισμού, καθώς η δράση τους ήταν σχετικά περιορισμένη. Τα αντίστοιχα ποσοστά για τη ΔΕΗ το 2009 ήταν 43,5% και το 2008 (66,7%).
Έχει πάντως ενδιαφέρον ότι μεταξύ του 2010 και του 2011 παρατηρείται σχεδόν διπλασιασμός όσων απευθύνθηκαν απευθείας στη ΡΑΕ, και αντίστοιχη μείωση όσων διατύπωσαν τα παράπονά τους στο Συνήγορο του Καταναλωτή.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου