Σοβαρά προβλήματα αντιμετώπισε η ΔΕΗ στην υλοποίηση επενδύσεων στο δίκτυο μεταφοράς, όπως δείχνουν στοιχεία. Πρόκειται για τα απολογιστικά στοιχεία της περιόδου 2005 -2009, δηλαδή ένα χρονικό διάστημα χωρίς τα προβλήματα χρηματοδότησης των επενδύσεων που παρατηρούνται σήμερα, αν και αρκετά έργα δεν έχουν υλοποιηθεί για λόγους ανωτέρας βίας, όπως δικαστικές προσφυγές. Σε κάθε περίπτωση, το «βεβαρημένο» ιστορικό δημιουργεί την αίσθηση ότι η εφαρμογή του μοντέλου ΙΤΟ, συνιστά ένα «δύσκολο στοίχημα» για την εταιρεία, η οποία θα πρέπει να υπερβεί σοβαρά προβλήματα αλλά και το δικό της… παρελθόν, ειδάλλως θα έρθει αντιμέτωπη με τις αυστηρές ρήτρες που περιέχει η οδηγία σε σχέση με το μοντέλο του ανεξάρτητου διαχειριστή μεταφοράς.
Τα έργα
Συγκεκριμένα, η ΔΕΗ την πενταετία 2005 – 2009 είχε κληθεί βάσει της ΜΑΣΜ να υλοποιήσει έργα ανάπτυξης δικτύου συνολικής αξίας €1,1 δις. Από τα έργα αυτά, με βάση τα απολογιστικά στοιχεία που βρίσκονται στη διάθεση των αρμόδιων αρχών, τελικά υλοποιήθηκαν έργα αξίας 490 εκατ. ευρώ, ή αλλιώς μόλις το 43% του προγράμματος που είχε εγκριθεί και η ΔΕΗ είχε αναλάβει να εκτελέσει.
Οι νέες ρήτρες
Μια τέτοια απόκλιση από τους στόχους θα είναι καθοριστική την "επόμενη μέρα" της εφαρμογής του ΙΤΟ, καθώς η νέα θυγατρική της ΔΕΗ αναλαμβάνει να φέρει σε πέρας ένα συγκεκριμένο δεκαετές πρόγραμμα επενδύσεων που καταρτίζεται – με βάση τις προβλέψεις της οδηγίας – από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Η υλοποίηση αυτού του προγράμματος αξιολογείται κάθε τρία χρόνια και σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι ο ΙΤΟ δεν έχει προχωρήσει κάποια επένδυση, τότε «μπαίνει μπροστά» ο μηχανισμός εισόδου στα δίκτυα, ιδιωτικών κεφαλαίων, από οργανισμούς που δεν μπορούν να έχουν σχέση - με βάση το κείμενο της οδηγίας – ούτε με τη δραστηριότητα παραγωγής, ούτε με την προμήθεια ή τα δίκτυα. Δηλαδή η οδηγία αποκλείει ακόμη και ομοειδείς ξένες εταιρείες και επιτρέπει μόνο την είσοδο χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, funds ή άλλων μετόχων που θα συνεισφέρουν κεφάλαια για την ανάπτυξη του δικτύου. «Εάν είναι να έρθει ένα νορβηγικό fund και να προσφέρει κεφάλαια, που θα διασφαλίσουν την υλοποίηση επενδύσεων δις, στα δίκτυα που θα δημιουργήσουν χιλιάδες θέσεις εργασίας στη φάση της ανάπτυξης αλλά και της λειτουργίας, δε βλέπω τίποτα το λάθος» σχολιάζει παράγοντας της αγοράς.
Οι επιλογές της οδηγίας
Να θυμίσουμε μόνο ότι σύμφωνα με το κείμενο της οδηγίας, που θα ενσωματωθεί στο ελληνικό δίκαιο με το ενεργειακό νομοσχέδιο που παρουσιάζεται την ερχόμενη εβδομάδα, εάν ο ΙΤΟ δεν εκτελέσει μία προγραμματισμένη επένδυση τότε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας οφείλει να καλέσει το διαχειριστή να την υλοποιήσει ή/ και να κάνει ανοιχτή δημόσια πρόσκληση για την υλοποίηση του δικτύου ή / και να υποχρεώσει τον ΙΤΟ να δεχθεί αύξηση κεφαλαίου στην οποία υποχρεωτικά θα μετέχουν ξένα κεφάλαια προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι απαραίτητες επενδύσεις.
Τα έργα
Συγκεκριμένα, η ΔΕΗ την πενταετία 2005 – 2009 είχε κληθεί βάσει της ΜΑΣΜ να υλοποιήσει έργα ανάπτυξης δικτύου συνολικής αξίας €1,1 δις. Από τα έργα αυτά, με βάση τα απολογιστικά στοιχεία που βρίσκονται στη διάθεση των αρμόδιων αρχών, τελικά υλοποιήθηκαν έργα αξίας 490 εκατ. ευρώ, ή αλλιώς μόλις το 43% του προγράμματος που είχε εγκριθεί και η ΔΕΗ είχε αναλάβει να εκτελέσει.
Οι νέες ρήτρες
Μια τέτοια απόκλιση από τους στόχους θα είναι καθοριστική την "επόμενη μέρα" της εφαρμογής του ΙΤΟ, καθώς η νέα θυγατρική της ΔΕΗ αναλαμβάνει να φέρει σε πέρας ένα συγκεκριμένο δεκαετές πρόγραμμα επενδύσεων που καταρτίζεται – με βάση τις προβλέψεις της οδηγίας – από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Η υλοποίηση αυτού του προγράμματος αξιολογείται κάθε τρία χρόνια και σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι ο ΙΤΟ δεν έχει προχωρήσει κάποια επένδυση, τότε «μπαίνει μπροστά» ο μηχανισμός εισόδου στα δίκτυα, ιδιωτικών κεφαλαίων, από οργανισμούς που δεν μπορούν να έχουν σχέση - με βάση το κείμενο της οδηγίας – ούτε με τη δραστηριότητα παραγωγής, ούτε με την προμήθεια ή τα δίκτυα. Δηλαδή η οδηγία αποκλείει ακόμη και ομοειδείς ξένες εταιρείες και επιτρέπει μόνο την είσοδο χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, funds ή άλλων μετόχων που θα συνεισφέρουν κεφάλαια για την ανάπτυξη του δικτύου. «Εάν είναι να έρθει ένα νορβηγικό fund και να προσφέρει κεφάλαια, που θα διασφαλίσουν την υλοποίηση επενδύσεων δις, στα δίκτυα που θα δημιουργήσουν χιλιάδες θέσεις εργασίας στη φάση της ανάπτυξης αλλά και της λειτουργίας, δε βλέπω τίποτα το λάθος» σχολιάζει παράγοντας της αγοράς.
Οι επιλογές της οδηγίας
Να θυμίσουμε μόνο ότι σύμφωνα με το κείμενο της οδηγίας, που θα ενσωματωθεί στο ελληνικό δίκαιο με το ενεργειακό νομοσχέδιο που παρουσιάζεται την ερχόμενη εβδομάδα, εάν ο ΙΤΟ δεν εκτελέσει μία προγραμματισμένη επένδυση τότε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας οφείλει να καλέσει το διαχειριστή να την υλοποιήσει ή/ και να κάνει ανοιχτή δημόσια πρόσκληση για την υλοποίηση του δικτύου ή / και να υποχρεώσει τον ΙΤΟ να δεχθεί αύξηση κεφαλαίου στην οποία υποχρεωτικά θα μετέχουν ξένα κεφάλαια προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι απαραίτητες επενδύσεις.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου