Κυριακή, Ιανουαρίου 30, 2011
Η αυλαία της μεγάλης τραγωδίας πέφτει με τον μπουρλοτιέρη της Εξόδου , τον γέρο Καψάλη.
Ο γέρο-Καψάλης σαν ντελάλης θανάτου λίγες ώρες πριν από την Έξοδο, περνώντας αργά αργά από τα σοκάκια φώναζε : ΟΠΟΙΟΙ ΓΕΡΟΙ ΚΑΙ ΑΡΡΩΣΤΟΙ ΘΕΝΕ ΝΑ ΒΡΟΥΝΕ ΓΡΗΓΟΡΟ ΚΑΙ ΤΙΜΗΜΕΝΟ ΘΑΝΑΤΟ ΝΑ ΄ΡΘΟΥΝ ΤΟ ΒΡΑΔΥ ΣΤΟ ΤΖΕΜΠΙΧΑΝΕ.

Η λέξη είναι μάλλον τούρκικη και σημαίνει "αυτός που ανακοινώνει τα μαντάτα", ο δημόσιος κήρυκας.

Ο (ν)τελάλης διαλαλούσε τα νέα, τις παραγγελίες που έπαιρνε από τις αρχές ή για τα εμπορεύματα που έφερναν οι πραματευτάδες.

Τα παλιά τα χρόνια που δεν είχαν ανακαλυφτεί το ραδιόφωνο, η τηλεόραση και το μεγάφωνο οι αρχές είχαν πρόβλημα να επικοινωνήσουν με τους κατοίκους και να τους πουν για κάποια πράγματα ή αποφάσεις που τους αφορούσαν. Η δυνατή φωνή και κυρίως ο τρόπος που παρουσίαζαν συνοπτικά τα νέα ή διαφήμιζαν τα προϊόντα, τους καθιστούσε γνωστούς στην τοπική κοινωνία. Έβαζε την παλάμη στο στόμα, σαν χωνί, κι έπαιρνε τις γειτονιές φωνάζοντας. Η αμοιβή του ήταν ένα ποτηράκι τσίπουρο ή λίγο κολατσιό.

Τα νεώτερα χρόνια τους πλήρωνε ηΚοινότητα ή μια ομάδα κατοίκων. Ο ντελάλης ήταν ο ενημερωτής της πόλης για το τι γινόταν και το τι θα γίνει. Τους έλεγε για τις μεγάλες εκδηλώσεις. Με λίγα λόγια ήταν μια κινητή εφημερίδα.

Σήμερα που υπάρχουν τα μεγάφωνα δε χρειάζεται ο ντελάλης. Τους συναντάμε στις λαϊκές εγορές, που βροντοφωνάζουν την πραμάτεια ή τα προϊόντα τους.

Αλλιώς τους λέγανε και "κράχτες". Ντελάλης (= κήρυκας = διαλαλητής = μορφές προφορικής διαφήμισης και προβολής).
Aφειερωμένο στους ντελάληδες της σημερινής εποχής........Συνάδελφοι όταν οι τούρκοι ήθελαν να φοβερίσουν τους έλληνες το 1821 έστελναν ντελάληδες να διαδώσουν τον φόβο μέσα από λόγια θανάτου και τιμωρίας,βέβαια ο έλληνας δεν φοβάται....πιστέυω.....ο κάθε συνάδελφος έχει άποψη ,ελέυθερη βούληση,γνώμη και συνέπεια σε ότι κάνει..η σελίδα αυτή δεν είναι απλά μια ενημερωτική σελίδα.........και επανέρχομαι στο θέμα μας,προς τους κράχτες και ντελάληδες της σημερινής εποχής δεν φοβόμαστε και δεν πτοούμαστε η σελίδα αυτή θα υπάρχει για πάρα πολύ καιρό..........

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου