Κάτι λιγότερο από έναν χρόνο – συγκεκριμένα έως τις αρχές Μαρτίου του 2011 – έχει περιθώριο η χώρα μας να προσαρμοστεί στις οδηγίες 2009/72 για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και 2009/73 για την αγορά του φυσικού αερίου, με βάση και τις δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί στο πλαίσιο του Μνημονίου με την “τρόικα” Ευρωπαϊκής Ένωσης, Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Πιο …φλέγον το ζήτημα της αγοράς ηλεκτρισμού, όπου το “παρών” σε ειδικές ομάδες εργασίας του Υ.Π.Ε.Κ.Α. δίνουν και οι ανεξάρτητοι παραγωγοί, ενώ στην αγορά φυσικού αερίου δεν αναμένονται σημαντικές αλλαγές.
Ήδη την Τρίτη, το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ανακοίνωσε ότι συγκροτήθηκαν δύο ομάδες εργασίας για την προετοιμασία της προσαρμογής. Μέλη της ομάδας εργασίας με αντικείμενο την προετοιμασία των ρυθμίσεων που θα απαιτηθούν για την προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου για την προσαρμογή του τομέα της Αγοράς Ηλεκτρισμού στις προβλέψεις της οδηγίας 2009/72, ορίστηκαν οι Μιλτιάδης Ασλάνογλου και Γιώργος Κουτζούκος (ΡΑΕ), Θεόδωρος Βλαχογιάννης και Αριστείδης Τασούλης (ΔΕΣΜΗΕ), Δημήτρης Παπακωνσταντίνου και Θανάσης Τσιαντούλας (HELAS), Χάρης Συνοδινός και Νικος Χατζηαργυρίου (ΔΕΗ), Andrea Tesi και Ευάγγελος Χρυσάφης (ΕΣΑΗ) και Διονυσία Σωτηροπούλου (ΥΠΕΚΑ).
Μέλη της ομάδας εργασίας με αντικείμενο την προετοιμασία των ρυθμίσεων που θα απαιτηθούν για την προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου για την προσαρμογή του τομέα της αγοράς του Φυσικού Αερίου στις προβλέψεις της οδηγίας 2009/73, ορίστηκαν οι Γεράσιμος Αυλωνίτης και Μιχάλης Θωμαδάκης (ΡΑΕ), Αλέξης Γιαννακόπουλος και Δημήτρης Δουβίκας (ΔΕΣΦΑ), Βασίλης Καραμήτσος και Ευάγγελος Κοσμάς (ΔΕΠΑ) και Διονυσία Σωτηροπούλου (ΥΠΕΚΑ).
Είναι σαφές ότι το βάρος πέφτει στην αγορά ηλεκτρισμού – εξ ου και η συμμετοχή εκπροσώπων του ΕΣΑΗ, δηλαδή των ανεξάρτητων παραγωγών ηλεκτρισμού – καθώς οι αλλαγές είναι μεγάλες και πρέπει να συγκεράσουν τόσο αντιτιθέμενα συμφέροντα όσο και τις αναμενόμενες αντιδράσεις της πανίσχυρης ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ
Τα πλέον ακανθώδη ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν στην αγορά ηλεκτρισμού είναι ο διαχωρισμός των δικτύων μεταφοράς και διανομής από τις υπόλοιπες δραστηριότητες μιας καθετοποιημένης επιχείρησης ηλεκτρισμού, όπως είναι η ΔΕΗ και το δεύτερο η διασφάλιση της μεγαλύτερης δυνατής προσβασιμότητας των καταναλωτών σε διαφορετικούς προμηθευτές μέσα στο πλαίσιο της τήρησης των όρων του ανταγωνισμού.
Οι τρεις εναλλακτικές λύσεις που προτείνονται σχετίζονται με τον πλήρη νομικό και ιδιοκτησιακό διαχωρισμό των δικτύων μεταφοράς και διανομής, με το νομικό διαχωρισμό, όπου η καθετοποιημένη επιχείρηση μπορεί να έχει μετοχική συμμετοχή στους διαχειριστές των δικτύων και με τον λειτουργικό διαχωρισμό των δικτύων, τα οποία μπορούν να ανήκουν, πάντως, στην καθετοποιημένη Επιχείρηση. Το τελευταίο μοντέλο είχε γίνει αποδεκτό στο λεγόμενο τρίτο ενεργειακό πακέτο από τις Βρυξέλλες έπειτα από πρόταση της Ελλάδας και άλλων 8 χωρών και, προφανώς, εξυπηρετεί και την ΔΕΗ.
Ωστόσο, οι ιδιώτες παραγωγοί επιδιώκουν να είναι νομικά και ιδιοκτησιακά ανεξάρτητος ο διαχειριστής, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι έχουν ζητήσει και συμμετοχή στον ΔΕΣΜΗΕ, στον οποίο τώρα η ΔΕΗ κατέχει το 49% των μετοχών. Από την πλευρά της η ΡΑΕ έως τώρα είναι συνταγμένη με το τρίτο εναλλακτικό μοντέλο, εξετάζοντας πάντως και το ενδεχόμενο να δημιουργηθεί μία εντελώς ανεξάρτητη εταιρεία που θα διαχειριζόταν πλέον την λειτουργία της αγοράς ηλεκτρισμού.
Σε ό, τι αφορά το ζήτημα της πρόσβασης σε περισσότερους προμηθευτές, προβλέπεται στην Οδηγία η υποχρέωση για εγκατάσταση των λεγόμενων “έξυπνων” μετρητών στο 80% των καταναλωτών έως το 2020, καθώς μέσω αυτών θα απεικονίζεται πληρέστερα το προφίλ και οι ανάγκες τουςΘυμίζουμε, άλλωστε, ότι και ο Κώδικας προμήθειας ηλεκτρισμού, ο οποίος δεν έχει ακόμη εγκριθεί από το υπουργείο, αναγνωρίζει σημαντικά δικαιώματα στους καταναλωτές που φτάνουν λ.χ. μέχρι τη δυνατότητα εξόφλησης λογαριασμών ακόμη και έως 3,5 μήνες μετά τη λήξη τους.
Ως προς την αγορά φυσικού αερίου, κυβερνητικές πηγές εκτιμούν ότι οι προβλέψεις της βρίσκονται πολύ κοντά στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η εγχώρια αγορά.Ως πιθανότερο ενδεχόμενο φαντάζει εδώ η διατήρηση του σχήματος ΔΕΠΑ – ΔΕΣΦΑ με τις υφιστάμενες μετοχικές συνδέσεις και την ανεξάρτητη λειτουργία, αλλά το συγκεκριμένο μοντέλο ενδεχομένως να τίθετο υπό αμφισβήτηση εφόσον, τελικώς, η κυβέρνηση δρομολογούσε μία περαιτέρω αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ.
Ωστόσο, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν περισσότερο πρακτικά ζητήματα σε σχέση λ.χ. με τις χρεώσεις αερίου transit, με τιμολογιακά ζητήματα στη διαχείριση του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, με την ασφάλεια εφοδιασμού και την αντιμετώπιση κρίσεων, με τον κώδικα δεοντολογίας
Κάτι λιγότερο από έναν χρόνο έχει περιθώριο η χώρα μας να προσαρμοστεί στις οδηγίες 2009/72 για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας



0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου