Τετάρτη, Απριλίου 08, 2015
Από τους κερδοφόρους φορείς του Δημοσίου και όχι από τους ζημιογόνους ξεκίνησε η κυβέρνηση το ξεκαθάρισμα και την εξυγίανση, στο πλαίσιο των επιταγών του μνημονίου.
Τα οικονομικά αποτελέσματα της Ε.Ρ.Τ. το πρώτο τρίμηνο του έτους δεν δικαιολογούν τη διάλυση του οργανισμού και την απόλυση των 2.650 εργαζομένων σε αυτόν.
Από τα στοιχεία του ίδιου του υπουργείου Οικονομικών, προκύπτει ότι η Ε.Ρ.Τ. ήταν ο μοναδικός από τους 12 φορείς που παρακολουθεί η τρόικα με θετικά οικονομικά στοιχεία καθώς κράτησε κάτω από το όριο των 4,9 εκατ. ευρώ (στα 4,75 εκατ. ευρώ) τις λειτουργικές της ανάγκες.
Τη μεγαλύτερη αρνητική απόκλιση στο πρώτο τρίμηνο του 2013 σε σχέση με τους στόχους του μνημονίου την παρουσιάζει ο Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ) σε ποσοστό 632%. Αντί για πλεόνασμα 1 εκατ. ευρώ που είχε τεθεί, έκλεισε με έλλειμμα 5,771 εκατ. ευρώ, με ευθύνη όμως του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, το οποίο δεν έδωσε στον οργανισμό επιχορήγηση 7,5 εκατ. ευρώ για την κάλυψη των αναγκών του.
Εκτός στόχου βρέθηκε και η ΕΡΓΟΣΕ με αρνητική απόκλιση 65% και ακολούθησε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ με αρνητικό ισοζύγιο 22%.
Στο μικροσκόπιο της τρόικας έχουν μπει οι 12 ΔΕΚΟ και οργανισμοί που έχουν ενταχθεί στο μητρώο φορέων της γενικής κυβέρνησης της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ). Αυτοί είναι: το Αττικό Μετρό, η ΓΑΙΑΟΣΕ (θυγατρική του ΟΣΕ), τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ), ο ΕΛΓΑ, η ΕΡΓΟΣΕ, η ΕΡΤ, η Ηλεκτρομηχανική Κύμης, η Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ), ο ΟΠΕΚΕΠΕ, ο ΟΣΕ, οι Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Από την ανάλυση των στοιχείων των 10 ΔΕΚΟ (δεν έστειλαν στοιχεία τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα και η Κοινωνία της Πληροφορίας), προκύπτει ότι η αρνητική απόκλιση σε σχέση με τους στόχους που είχαν τεθεί στο πρώτο τρίμηνο του 2013 για τους περισσότερους οργανισμούς είναι μικρότερη του 10%.
Οι 11 αυτές ΔΕΚΟ είναι:
• ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ ΑΕ ΟΣΕ ΑΕ)
• ΕΘΝΙΚΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΔΟΜΗΣ Α.Ε. (ΕΔΙΣΥ ΑΕ)
• ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ - ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΚΑΙ ΦΟΡΤΙΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ)
• ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΙ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ ΑΘΗΝΩΝ ΠΕΙΡΑΙΩΣ Α.Ε. ΗΣΑΠ ΑΕ)
• ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΑΘΗΝΩΝ-ΠΕΙΡΑΙΩΣ Α.Ε. ΗΛΠΑΠ ΑΕ)
• ΕΤΑΙΡΙΑ ΘΕΡΜΙΚΩΝ ΛΕΩΦΟΡΕΙΩΝ Α.Ε. ΕΘΕΛ ΑΕ)
• ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΜΥΝΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΒΕΕ (ΕΑΣ ΑΕ)
• ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ Α.Ε. ΕΑΒ ΑΕ)
• ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Α.Ε. (ΕΤΑ ΑΕ)
• ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΩΝ (ΤΕΟ ΑΕ)
• ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΙΠΠΟΔΡΟΜΙΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ ΟΔΙΕ ΑΕ)
Πιο αναλυτικά, στην ανακοίνωση του υπουργείου, σημειώνονται τα ακόλουθα:
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, τα συνολικά έσοδα των έντεκα πιο ζημιογόνων ΔΕΚΟ το 2009 ανήλθαν σε 1.500.526.914 ευρώ, μειωμένα κατά 6,8% σε σχέση με το 2008 (1.609.586.416 ευρώ). Τα έσοδα γα το 2007 ανήλθαν σε 1.603.525.927ευρώ. Οι ζημιές των έντεκα ΔΕΚΟ, από το 2007 στο 2009, έχουν αυξηθεί κατά 31% και ανήλθαν σε 1.711.311.680 ευρώ για το 2009.
Το συνολικό κόστος μισθοδοσίας ανέρχεται σε 1.168.761.788 ευρώ το 2009. Το 78% των εσόδων καταβάλλεται σε αμοιβές, εργοδοτικές εισφορές και λοιπές παροχές των εργαζομένων. Από τα συγκεντρωτικά στοιχεία προκύπτει ακόμα ότι το μέσο κόστος μισθοδοσίας ανά εργαζόμενο (χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι εργοδοτικές εισφορές) ανέρχεται σε 40.772 ευρώ, αυξημένο κατά 6,5% έναντι του 2008. Ο συνολικός μέσος αριθμός του απασχολούμενου προσωπικού ανέρχεται σε 21.627 εργαζόμενους μειωμένος κατά 4,5% έναντι του 2008.
Επιπλέον, από τα στοιχεία απορρέει ότι ο καθαρός δανεισμός (σύνολο μακροπρόθεσμων και βραχυπρόθεσμων δανειακών υποχρεώσεων μείον ταμειακά διαθέσιμα) των 11 ΔΕΚΟ ανέρχεται σε 11.980.408.058 ευρώ, δηλαδή 8 φορές μεγαλύτερος από τα ετήσια έσοδα τους. Το σύνολο των τόκων ανέρχεται στα 574.168.096 ευρώ για το έτος 2009, ή το 38% των εσόδων. Το σύνολο των δανείων που χορηγήθηκαν με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου στις έντεκα ΔΕΚΟ το έτος 2009 ανήλθε σε 1.315.000.000 ευρώ και αφορά στον Όμιλο ΟΑΣΑ στον Όμιλο ΟΣΕ, στην ΕΑΒ και στην ΕΑΣ. Οι καταπτώσεις εγγυήσεων για το έτος 2009 ανήλθαν σε 632.093.150 ευρώ και αφορούν στον Όμιλο ΟΣΕ, στον Όμιλο ΟΑΣΑ, στην ΕΑΒ και στον ΟΔΙΕ. Οι συνολικές επιχορηγήσεις (Τακτικού Προϋπολογισμού, Ε.Ε. και λοιπές) για τις 11 ΔΕΚΟ ανήλθαν σε 125.728.132 ευρώ για το 2009, εκ των οποίων τα 122.938.128 ευρώ αφορούν σε Επιχορήγηση Τακτικού Προϋπολογισμού.
Ο μέσος μισθός στις ΔΕΚΟ ανέρχεται σε 40.772 ευρώ και είναι διπλάσιος από τον αντίστοιχο του ιδιωτικού τομέα και μεγαλύτερος του Δημοσίου. Η ΔΕΚΟ με τον μεγαλύτερο μέσο όρο είναι ο ΗΣΑΠ με 56.554 ευρώ ανά εργαζόμενο. Σε πέντε από τις 11 ΔΕΚΟ το συνολικό μισθολογικό κόστος ξεπερνάει τα έσοδα. Ο μέσος μισθός (πλην εργοδοτικών εισφορών και λοιπών παροχών) από το 2007 αυξήθηκε κατά 8% και ενώ ο αριθμός των εργαζομένων μειώνεται, το κόστος μισθοδοσίας αυξάνεται.
Υπενθυμίζεται ότι το Υπουργείο Οικονομικών έχει αναρτήσει στο διαδίκτυο (www.minfin.gr) τα οικονομικά στοιχεία που έχουν καταρτίσει οι Δημόσιες Επιχειρήσεις και οι Οργανισμοί, όπως άλλωστε ορίζεται στο Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής. Το επόμενο διάστημα, οι ΔΕΚΟ έχουν την υποχρέωση, σύμφωνα και με την σχετική απόφαση, να καταρτίσουν τα στρατηγικά και επιχειρησιακά σχέδια 2011-1013. Η σύνταξη των στρατηγικών και επιχειρησιακών σχεδίων θα γίνει σύμφωνα με συγκεκριμένες προδιαγραφές που έχουν ήδη δοθεί στις δημόσιες επιχειρήσεις. Οι επιχειρήσεις καλούνται να καταγράψουν τους στρατηγικούς και επιχειρησιακούς στόχους τους, να ποσοτικοποιήσουν τις δράσεις και να παρουσιάσουν τις πηγές χρηματοδότησης και τη χρονική κατανομή τους.
Στην ανακοίνωση προστίθεται πως προτεραιότητα της κυβέρνησης αποτελεί και η σύνταξη σχεδίου δράσης για τη βελτίωση των οικονομικών επιδόσεων των ζημιογόνων δημοσίων επιχειρήσεων, με σκοπό την ορθολογική λήψη αποφάσεων για την οικονομική τους ανάπτυξη και βιωσιμότητα. Σημειώνεται ότι με στόχο τη συγκράτηση του μισθολογικού κόστους στις ΔΕΚΟ, η κυβέρνηση με τους νόμους 3833/2010 και 3845/2010 έχει ορίσει ανώτατο όριο αμοιβών και περικοπή των μισθών ανάλογη με αυτή των δημοσίων υπαλλήλων. Ως αποτέλεσμα σε όλες τις ΔΕΚΟ συνολικά υπάρχει μια μείωση του κονδυλίου μισθοδοσίας της τάξεως των 200 εκ. ευρώ.
 

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου