Πέμπτη, Μαρτίου 26, 2015
Παρά το γεγονός ότι την παρούσα περίοδο επί ελληνικού εδάφους «δεν κουνιέται φύλλο», καθώς έχει παγώσει η όποια επενδυτική δραστηριότητα εν αναμονή των εξελίξεων, κινητικότητα καταγράφεται στο θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, τουλάχιστον σε επίπεδο τεχνικής επεξεργασίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, την προηγούμενη εβδομάδα βρέθηκε στη Λευκωσία κλιμάκιο του ΑΔΜΗΕ υπό τον κ. Γιαρέντη, στο πλαίσιο της προετοιμασίας του φακέλου που πρέπει να υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το κομμάτι του έργου που αφορά τη διασύνδεση της Κρήτης με την Κύπρο, το οποίο ως γνωστόν καταλέγεται στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της Ε.Ε. και εντάσσεται στη στρατηγική της ενεργειακής ενοποίησης που έχει χαράξει η νέα Κομισιόν. «Παρότι βρισκόμαστε σε πολύ πρώιμο στάδιο, πρέπει να εκπονήσουμε ένα ρεαλιστικό και αξιόπιστο businessplan που θα αποτελέσει το “μπούσουλα” για την αξιολόγηση των συνολικών δεδομένων του έργου. Αυτή είναι η δουλειά που κάνουμε στην παρούσα φάση» δηλώνεται χαρακτηριστικά.  
Η διασύνδεση Κύπρου – Κρήτης είναι το δεύτερο τμήμα του «Eurasia Interconnector», της Ευρω-ασιατικής διασύνδεσης. Το πρώτο τμήμα αφορά στη σύνδεση Ισραήλ - Κύπρου. Ταυτόχρονα στο σχεδιασμό του ΑΔΜΗΕ, του Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρισμού προβλέπεται ως γνωστόν και η σύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα, παρότι η νέα πολιτική ηγεσία έχει διατυπώσει αμφιβολίες για την όδευση (και όχι για τη σκοπιμότητα) του συγκεκριμένου έργου.
Σε κάθε περίπτωση, η φιλοσοφία της διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ είναι να δημιουργηθεί ένα ενιαίο ηλεκτρικό σύστημα καθώς το ελληνικό δίκτυο είναι ήδη συνδεδεμένο με την Ιταλία, την Αλβανία, τη Βουλγαρία, τη πΓΔΜ και την Τουρκία. Βέβαια για να λειτουργήσουν αποτελεσματικά οι διασυνδέσεις αυτές χρειάζονται νέες γραμμές, αφού η χωρητικότητά τους είναι περιορισμένη.
Τα έργα
Η διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα, εκτιμώμενου κόστους 1 δισ. ευρώ, έχει ενταχθεί στο προηγούμενο 10ετές επιχειρησιακό σχέδιο του ΑΔΜΗΕ. Το έργο αναμένεται ότι θα εξοικονομήσει περί τα 400 εκατ. ευρώ ετησίως από τα κόστη (αγορά πετρελαίου) για την ηλεκτροδότηση του νησιού και εκτιμάται ότι μπορεί να υλοποιηθεί μέχρι τη διετία 2019-2020.
Το έργο, που είναι ευρύτερα γνωστό ως Euroasia Interconnector δηλαδή η διασύνδεση Ισραήλ, Κύπρου και Ελλάδας, στο σχεδιασμό του οποίου ήδη μετέχει η ΔΕΗ, έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό στο 1,5 δισ. ευρώ.  Το σχεδιαζόμενο καλώδιο θα έχει ισχύ 2.000 μεγαβάτ και μήκος 540 ναυτικά μίλια (περίπου 1.000 χιλιόμετρα) εκ των οποίων 155 μίλια θα είναι το τμήμα Ισραήλ-Κύπρος, 320 μίλια το τμήμα Κύπρος-Κρήτη και 60 μίλια το τμήμα Κρήτη-Πελοπόννησος, διασχίζοντας θαλάσσιες περιοχές με βάθη έως και 2.000 μέτρα.
Ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δοθεί στο γεγονός ότι οι μεγάλες ηλεκτρικές διασυνδέσεις που θα αλλάξουν τον ενεργειακό χάρτη στην ανατολική Μεσόγειο, κινούν το ενδιαφέρον αμερικανικών κεφαλαίων. Συγκεκριμένα όπως έχει αποκαλύψει στο παρελθόν το energypress, τα έργα της διασύνδεσης της Κρήτης με το διασυνδεδεμένο σύστημα αλλά και η διασύνδεση Ισραήλ  - Κύπρος - Ελλάδα, βρέθηκαν στο επίκεντρο των ερωτήσεων που δέχθηκαν από εκπροσώπους αμερικανικών funds, στελέχη της προηγούμενης κυβέρνησης κατά την επίσκεψή τους στη Νέα Υόρκη το Δεκέμβριο του 2014.
Τα συγκεκριμένα έργα κατά κανόνα αποτελούν ελκυστικές επενδύσεις αφού έχουν διασφαλισμένες ρυθμιζόμενες και εγγυημένες αποδόσεις και ως εκ τούτου βρίσκονται στο «στόχαστρο» επενδυτικών κεφαλαίων που αναζητούν ασφαλείς προορισμούς με σχετικά υψηλές εγγυημένες αποδόσεις. Μάλιστα πολλά από τα funds που έδειξαν ενδιαφέρον στο roadshow του Δεκεμβρόυ, έχουν ήδη τοποθετήσεις σε ανάλογα Project. Ένα εξ αυτών είναι και το fund του J. Paulson.
Η ευρωπαϊκή ενεργειακή ενοποίηση
Τον Οκτώβριο του 2014 το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο κάλεσε όλες τις χώρες-μέλη να διασυνδέσουν τουλάχιστον το 10% του συνολικού ηλεκτροπαραγωγικού τους δυναμικού ως το 2020. Χωρίς τις κατάλληλες υποδομές είναι αδύνατη η διασυνοριακή εμπορία ηλεκτρισμού, που αποτελεί έναν από τους πυλώνες του νέου σχεδίου για την ευρωπαϊκή αγορά. Η Κομισιόν εκτιμά ότι οι διασυνδέσεις θα περιορίσουν τον κίνδυνο για μπλακ άουτ και θα μειώσουν την ανάγκη για την κατασκευή νέων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής. Οι καταναλωτές θα έχουν μεγαλύτερη ελευθερία επιλογής προμηθευτή, πράγμα που μπορεί να συμπιέσει τις τιμές. Σε πρώτη φάση πάντως, μέχρι να αποσβεστούν οι νέες επενδύσεις στα καλώδια μεταφοράς και τα δίκτυα, μάλλον οι καταναλωτές θα είναι εκείνοι που θα επιβαρυνθούν.
Για την υλοποίηση των απαιτούμενων υποδομών υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν επενδύσεις ύψους 1 τρισ. ευρώ ως το 2020 σε συνδυασμό με τεχνολογίες αιχμής, που θα ενισχύσουν τη θέση της Ευρώπης. Από μεγάλης κλίμακας ηλεκτρικές διασυνδέσεις για τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας και εγκαταστάσεις αποθήκευσης ως τα λογισμικά που χρειάζονται για να κάνουν «έξυπνα» τα δίκτυα και να διαχειρίζονται τη ζήτηση, καθώς και τα προϊόντα, τα υλικά και τις υπηρεσίες που θα αναβαθμίσουν ενεργειακά τον κτιριακό τομέα της Ε.Ε. «Είναι ένα σχέδιο που θα ενώσει 28 ευρωπαϊκές αγορές σε μία Ενεργειακή Ενωση, θα μειώσει τις εξαρτήσεις της Ευρώπης στον τομέα της ενέργειας και θα εξασφαλίσει ένα προβλέψιμο περιβάλλον για τους επενδυτές, το οποίο χρειάζεται για να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας», δήλωσε ο Μ. Σέφτοβιτς, ο αρμόδιος αντιπρόεδρος της Κομισιόν.
Στόχος είναι έως το 2020 το 10% της ηλεκτρικής ενέργειας της Ε.Ε. να μπορεί να «κυκλοφορεί» μέσω διασυνδέσεων στις αγορές των κρατών-μελών και να είναι ελεύθερη η ροή και η εμπορία ηλεκτρισμού. Η Κομισιόν υποστηρίζει ότι ένα κατάλληλα συνδεδεμένο ευρωπαϊκό δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας θα μπορούσε να εξοικονομεί για τους καταναλωτές περί τα 40 δισ. ευρώ τον χρόνο. Το πλάνο συνδυάζει τους στόχους για το κλίμα, καθώς προβλέπει τη μετάβαση στις ΑΠΕ δεύτερης γενιάς και την ενίσχυση του μεριδίου τους στο 27% του ενεργειακού ισοζυγίου ως το 2030, τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 27% και στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης κατά 27%.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου