Δευτέρα, Ιουνίου 10, 2013
 
Στη ρύθμιση των δανείων που έχουν πάρει οι «παλιοί» επενδυτές φωτοβολταϊκών από τις τράπεζες θα στηριχθεί, κατά κύριο λόγο, η εθελοντική αναθεώρηση των συμβάσεων για τα φωτοβολταϊκά, το περίφημο new deal, που θα νομοθετήσει το ΥΠΕΚΑ προκειμένου να καταφέρει το μηδενισμό του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ σε ορατό χρονικό ορίζοντα.
Το ΥΠΕΚΑ περιμένει την ολοκλήρωση της διαδικασίας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, προκειμένου να προχωρήσει σε τελικές συζητήσεις με τις τράπεζες για μόνιμη λύση σε βάθος χρόνου. Οι επαφές και συζητήσεις με τις τράπεζες, ιδιαίτερα εκείνες που έχουν δώσει και τα μεγαλύτερα ποσά σε δάνεια για την κατασκευή φωτοβολταϊκών, είχαν ξεκινήσει προ τριμήνου, στις αρχές Μαρτίου. Είχαν προχωρήσει σημαντικά, ωστόσο από τις τράπεζες ζητήθηκε να υπάρξει ένα «διάλειμμα» ώστε να τελειώσουν οι αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου και να ληφθούν οριστικές αποφάσεις στη συνέχεια. Αυτό σημαίνει ότι σε λίγες μέρες, όταν θα τελειώσει και η αύξηση της Πειραιώς, θα επανεκκινήσει η διαδικασία, με το ΥΠΕΚΑ να ευελπιστεί ότι στις αρχές Ιουλίου θα μπορέσει να φέρει νομοθετική ρύθμιση. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι τράπεζες είναι πλέον πολύ θετικές στο να υπάρξει επιμήκυνση, ελάφρυνση των δόσεων, αλλά και κάθε είδους ρύθμιση των δανείων, καθώς φοβούνται ότι, όπως διαμορφώνεται η κατάσταση, ο κίνδυνος μαζικών «κόκκινων» δανείων από τους επενδυτές φωτοβολταϊκών είναι κάτι παραπάνω από ορατός.
Σε συνδυασμό με την τραπεζική ρύθμιση, η δεύτερη βασική παρέμβαση του new deal θα αφορά τη διεύρυνση του χρόνου των συμβάσεων, έναντι μείωσης της εγγυημένης τιμής. Στο πλαίσιο αυτό, πιθανόν οι παραγωγοί να κληθούν να αποδεχθούν μια «λογική» μείωση του συνολικού εσόδου που θα είχαν με την «παλιά» υφιστάμενη σύμβαση. «Οι παραγωγοί, οι τράπεζες και ο ΛΑΓΗΕ είναι τρείς πλευρές ενός ισοσκελούς τριγώνου και για τη λύση του προβλήματος θα πρέπει να συμβάλλουν και οι τρείς πλευρές» δηλώνει στο energypress αρμόδιος παράγοντας. Για το «κούρεμα» του εσόδου δεν θα υπάρξει οριζόντια απόφαση, αλλά θα συνυπολογίζονται βασικές παράμετροι των επενδύσεων όπως το ύψος της κλειδωμένης ταρίφας, ο χρόνος κατασκευής, το αν έχει πάρει επιδότηση από τον αναπτυξιακό, το κόστος του εξοπλισμού, ο χρόνος απόσβεσης κ.λπ. Ειδική κατηγορία αποτελούν εκείνοι που δεν έχουν τραπεζικό δανεισμό και έφτιαξαν τα πάρκα τους με ίδια κεφάλαια (είναι περίπου το 10% των επενδυτών).
Εξυπακούεται ότι το new deal θα «καταργήσει» την σημερινή έκτακτη εισφορά, η οποία, ως έκτακτη, δεν θα μπορούσε να επιβληθεί στο σύνολο της διάρκειας της παλιάς σύμβασης.
Με δεδομένο ότι τα κίνητρα για την εθελοντική αλλαγή της σύμβασης δεν μπορεί να είναι και τόσο ελκυστικά όσο οι πολύ υψηλές ταρίφες που έχουν «κλειδώσει» με την υφιστάμενη σύμβαση οι επενδυτές, το κρίσιμο ερώτημα είναι ποια θα είναι τα πιθανά αντικίνητρα που θα υποχρεώσουν τους επενδυτές να προσυπογράψουν το new deal. Εξετάστηκε για παράδειγμα το ενδεχόμενο να πληρώνονται κατά προτεραιότητα οι νέες συμβάσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες κρίνεται ότι δεν μπορεί να θεσμοθετηθεί κάτι τέτοιο και ότι θα «έπεφτε» στα δικαστήρια. Αντίθετα, φαίνεται ότι έχουν εκπονηθεί «φόρμουλες» για να επιβαρύνονται με κάποιου είδους εισφορά (όπως η έκτακτη αλλά με διαφορετική νομική βάση) οι συμβάσεις που δεν θα αναθεωρηθούν. Μελετώνται επίσης και κάποια άλλα αντικίνητρα που σχετίζονται με το ύψος της απορροφούμενης ενέργειας, χωρίς ωστόσο να έχουν ληφθεί αποφάσεις.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου